Skansen kolejowy w Pyskowicach


Skansen kolejowy w Pyskowicach to miejsce pełne historii i pasji do kolejnictwa, które zostało założone w 1998 roku. Znajduje się on na terenie nieczynnego kompleksu wagonowni oraz lokomotywowni, tuż przy stacji Pyskowice. Powstanie skansenu było efektem inicjatywy Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów, które dążyły do uratowania cennych zabytków taboru kolejowego.

Przed oficjalnym otwarciem skansenu, Towarzystwo działało nieformalnie od 1993 roku, skupiając grupę miłośników kolei, zarówno z Polski, jak i zagranicy, którzy szybko zjednoczyli siły, aby ocalić od zapomnienia zabytkowy tabor kolejowy. W ramach swoich działań, jednym z ich pierwszych projektów było wyremontowanie lokomotywy Ol49-12, która została przekazana do Stoomcentrum Maldegem.

Obecnie w skansenie można podziwiać imponującą kolekcję lokomotyw oraz wagonów, która obejmuje kilkadziesiąt lokomotyw parowych, 11 lokomotyw spalinowych oraz ponad 20 wagonów towarowych i osobowych. Na terenie skansenu znajdują się również tendry, dźwig kolejowy oraz elektryczny zespół trakcyjny EW90. Kolekcja parowozów wzbogacona została o eksponaty z Łaz oraz z likwidowanego skansenu w Krzeszowicach, co czyni to miejsce nie tylko atrakcją dla entuzjastów kolei, ale także ważnym punktem na mapie polskiego dziedzictwa kolejowego.

Problematyka prawna

Od wielu lat prowadzone są intensywne negocjacje pomiędzy władzami skansenu a jednostkami zarówno rządowymi, jak i samorządowymi. Celem tych rozmów jest przejęcie na własność terenów, które obecnie są w zarządzie PKP PLK oraz PKP Nieruchomości.

Planowane jest utworzenie w tym miejscu Górnośląskiego Muzeum Kolejnictwa, co ma na celu nie tylko zachowanie dziedzictwa kolejowego, ale także rozwój turystyki regionalnej i edukacyjnej.

Ważniejsze eksponaty

W skansenie kolejowym w Pyskowicach można podziwiać zróżnicowaną kolekcję eksponatów, która obejmuje zarówno parowozy, jak i lokomotywy spalinowe oraz różnego rodzaju wagony i urządzenia.

  • Parowozy: Ol49, TKh, TKp 4422, TKp 3409, TKt48-29, Pt47-50, Ty2-1292, Ty2-1312, Ty42-24 (sprawny), Ty43, Ty45-158; Ty45-125, Ty51-17,
  • Lokomotywy spalinowe: Kö 0130, 409Da-436, Ls40, Ls60, SM03, Ls300, LDH70, LDH18,
  • Wagony: Bhp, 94A, 110Ac (przechodzi naprawę), elektryczny zespół trakcyjny EW90, dźwig EDK300.

Każdy z tych eksponatów odzwierciedla bogatą historię kolejnictwa w Polsce oraz znaczenie, jakie te pojazdy miały w rozwoju transportu kolejowego.

Przypisy

  1. JacekJ. Bombor JacekJ., Skansen kolejowy w Pyskowicach. Stare parowozy czekają tu na nowe życie. Mrocznie, można by tu nakręcić nowego Mad Maxa [online], Pyskowice Nasze Miasto, 05.10.2021 r. [dostęp 25.02.2022 r.]
  2. Opowieść Johna Grahama | Stacja Pyskowice [online], stacjapyskowice [dostęp 25.02.2022 r.]
  3. Wyborcza.pl [online], gliwice.wyborcza.pl [dostęp 25.02.2022 r.]
  4. a b Stacja Pyskowice: Ilostany. [dostęp 04.12.2020 r.]
  5. a b Skanen Taboru Kolejowego | Stacja Pyskowice [online], stacjapyskowice [dostęp 04.12.2020 r.]
  6. Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów: Naprawa wagonu 110Ac. [dostęp 24.07.2019 r.]
  7. a b Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów: Kontakt. [dostęp 09.01.2016 r.]
  8. a b Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów: Historia skansenu. [dostęp 09.01.2016 r.]
  9. Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów: Eksponaty skansenu. [dostęp 09.01.2016 r.]
  10. Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów: Parowozy z Krzeszowic. [dostęp 09.01.2016 r.]

Oceń: Skansen kolejowy w Pyskowicach

Średnia ocena:4.87 Liczba ocen:23